Η σπιρουλίνα είναι ένα μικροσκοπικό κυανοπράσινο μικροφύκι του γλυκού νερού που όμως μπορεί να αναπτυχθεί και στο θαλασσινό. Επιστημονικότερα ονομάζεται arthrospira platensis και ανήκει στα κυανοβακτήρια. Αποτελείται από πολλά κύτταρα που σχηματίζουν μεταξύ τους νήματα, τα οποία πολλές φορές είναι σπειροειδή. Το βαθύ κυανό χρώμα της το οφείλει σε μια χρωστική, την πρωτεΐνη φυκοκυανίνη που είναι ισχυρό αντιοξειδωτικό. Το πράσινο χρώμα της το οφείλει στη χλωροφύλλη. Από διατροφική άποψη αποτελεί την πλουσιότερη σε πρωτεΐνη «πράσινη τροφή».

Η σπιρουλίνα αποτελούσε βασικό συστατικό της διατροφής των Αζτέκων στο Μεξικό, ενώ σήμερα αποτελεί συστατικό της ιαπωνικής κουζίνας και διατίθεται και ως συμπλήρωμα διατροφής. Σήμερα έχει πλέον αποδειχτεί ότι είναι πηγή υψηλής συγκέντρωσης και ποιότητας πρωτεΐνη και ότι περιέχει ισχυρές αντιοξειδωτικές ουσίες .

Περιέχει 50-70 % πρωτεΐνη, 5-7% λιπίδια και 15-25% σάκχαρα. Η πρωτεΐνη της είναι υψηλής βιολογικής αξίας. Περιέχει όλα τα απαραίτητα αμινοξέα. Πρέπει όμως να σημειωθεί ότι περιέχει μειωμένες ποσότητες μεθειονίνης, κυστείνης και λυσίνης, όταν συγκρίνεται με τις πρωτεΐνες του κρέατος, των αυγών και του γάλακτος. Υπερέχει ωστόσο της φυτικής πρωτεΐνης, όπως αυτής των οσπρίων.

Περιέχει 58 φορές περισσότερο σίδηρο από το σπανάκι. Είναι 3 φορές περισσότερο πλούσια σε βιταμίνη Ε από το φύτρο σταριού. Περιέχει 25 φορές περισσότερη βήτα καροτίνη από ό, τι τα καρότα. Πολλές έρευνες έχουν αποδείξει ότι η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών πλούσιων σε βήτα καροτίνη μας παρέχει αντικαρκινική προστασία. Η συνθετική βήτα καροτίνη δεν έχει δείξει πάντα αυτά τα οφέλη. Φυσικά καροτενοειδή από τα φύκια και λαχανικά έχουν μεγαλύτερη αντιοξειδωτική και αντικαρκινική δύναμη. Η περιεκτικότητα της σε χλωροφύλλη είναι 5-30 φορές υψηλότερη από τον σπόρο αλφάλφα, το σιταρόχορτο και το κριθαρόχορτο. Περιέχει σημαντικές ποσότητες βιταμινών Β1,Β3,Β6,Β12 , φολικού οξέος, βιταμίνης D και βιταμίνης Κ. περιέχει μέταλλα και ιχνοστοιχεία όπως ασβέστιο, μαγγάνιο, φώσφορο, ιώδιο, χαλκό , κάλιο, χρώμιο, μαγνήσιο, σελήνιο και ψευδάργυρο.

Η σπιρουλίνα δεν θεωρείται καλή πηγή βιταμίνης Β12. Μελέτες δείχνουν ότι η σπιρουλίνα είναι μια ελάχιστη πηγή βιοδιαθέσιμης Β12. Αυτό σημαίνει ότι μοι χορτοφάγοι δεν μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες τους σε βιταμίνη Β12, καταναλώνοντας σπιρουλίνα.

Η σπιρουλίνα είναι πλούσια σε γάμμα λινολεΪκό οξύ (GLA), και επίσης άλφα λινολεΪκό οξύ(ALA), λινολεΪκό οξύ(LA), εικοσαπενταΪκό οξύ (EPA) και δοκοσαχεξανοικό οξύ(DHA).

Οι φαρμακολογικές ιδιότητες της σπιρουλίνας οφείλονται σε δυο κύριες ουσίες που συγκεντρώνει , τη φυκοκυανίνη και τη σπιρουλάνη. Η φυκοκυάνη είναι η κυριότερη πρωτεΐνη της σπιρουλίνας. Η σπιρουλάνη είναι ένας θεϊκός πολυσακχαρίτης.

Τα κύρια αντιοξειδωτικά συστατικά της σπιρουλίνας είναι η φυκοκυάνινη, η σπιρουλάνη, η βήτα καροτίνη και ορισμένες πολυφαινόλες. Τα αντιοξειδωτικά που περιέχει καταπολεμούν τις ελεύθερες ρίζες.

Ένα από τα οφέλη της σπιρουλίνας είναι ότι χρησιμοποιείται για διατροφική υποστήριξη. Λόγω του ότι είναι πλούσια πηγή πρωτεΐνης και άλλων θρεπτικών συστατικών έχει χρησιμοποιηθεί ως ένα διατροφικό συμπλήρωμα από ανθρώπους που δεν μπορούν να έχουν αρκετές θερμίδες ή πρωτεΐνη μέσα από τη διατροφή.

Μελέτες σε δοκιμαστικούς σωλήνες και σε ζώα έχουν δείξει ότι η σπιρουλίνα έχει αντικαρκινικές και ανοσοενισχυτικές επιδράσεις. Η φυκοκυανίνη , η οποία είναι μια μπλε χρωστική που βρίσκεται μόνο σε κυανοπράσινα φύκια, αύξησε το ποσοστό επιβίωσης των ποντικών με καρκίνο του ήπατος σε εργαστηριακά πειράματα.

Άλλες μελέτες σε δοκιμαστικούς σωλήνες και σε ζώα έχουν δείξει ότι η σπιρουλίνα αυξάνει την παραγωγή αντισωμάτων και άλλων κυττάρων που βελτιώνουν την ανοσία και αποτρέπουν τις μολύνσεις και άλλες ασθένειες όπως τον καρκίνο.

Μελέτες σε δοκιμαστικούς σωλήνες έδειξαν ότι η σπιρουλίνα δρα κατά του έρπητα και της γρίπης.

Μελέτες σε ζώα έχουν δείξει ότι η σπιρουλίνα προλαμβάνει τη βλάβη στην καρδιά που προκαλείται από το χημειοθεραπευτικό φάρμακο doxorubicin, βοηθά στην ανάρρωση από εγκεφαλικό, στη σχετιζόμενη με την ηλικία μείωση της μνήμης, στον διαβήτη και στην αλλεργική ρινίτιδα. Μελέτες σε ποντίκια έχουν δείξει ότι η σπιρουλίνα έχει λίγη επίδραση στον μεταβολισμό και ως εκ τούτου είναι απίθανο να είναι αποτελεσματική στην απώλεια βάρους.

Σε ανθρώπους έχουν διεξαχθεί μικρές μελέτες , για να αξιολογηθεί η σπιρουλίνα σε υποσιτιζόμενα παιδιά , ως θεραπεία για αλλεργική ρινίτιδα , υπερλιπιδαιμία , υπέρταση και ως τρόπο για τη βελτίωση της αντοχής στην άσκηση.

Η σπιρουλίνα χρησιμοποιήθηκε, για να θεραπεύσει τα παιδιά της πυρηνικής καταστροφής του Τσέρνομπιλ. Σε αυτά τα παιδιά , των οποίων ο μυελός είχε καταστραφεί από την έκθεση στην ακτινοβολία, η χορήγηση σπιρουλίνας ενίσχυσε το ανοσοποιητικό τους σύστημα.

Η σπιρουλίνα βελτιώνει την πέψη και την εντερική λειτουργία. Καταστέλλει τα κακά βακτήρια, όπως το Ε-coli, και τον μύκητα Candida και βελτιώνει την εντερική χλωρίδα.

Η σπιρουλίνα θεωρείται ιδανικό συμπλήρωμα για αθλητές και χορτοφάγους , για γρήγορη ανάρρωση μετά από ασθένεια και για περισσότερη ενέργεια και μεγαλύτερη αντοχή. Άτομα που καλό είναι να παίρνουν σπιρουλίνα είναι παιδιά που δεν τους αρέσουν ή δεν τρώνε αρκετά λαχανικά ή δεν έχουν ισορροπημένη πρόληψη τροφής, έφηβοι, ηλικιωμένοι που δυσκολεύονται να έχουν τρία γεύματα την ημέρα και απασχολημένοι άνθρωποι που δεν έχουν χρόνο να τρώνε καλά γεύματα.

Πηγές

Η σπιρουλίνα είναι ένας μικροφύκος του γλυκού νερού. Διατίθεται σε ταμπλέτες και σε σκόνη.

Η σπιρουλίνα έχει συνδεθεί με τις ακόλουθες καταστάσεις:

  • Υποσιτισμός
  • Αναιμία
  • Δυσκοιλιότητα
  • Αλλεργική ρινίτιδα
  • Υπερλιπιδαιμία
  • Υπέρταση
  • Καρκίνος
  • Παχυσαρκία
  • Οστεοαρθρίτιδα
  • Εγκεφαλικό
  • Άνοια
  • Διαβήτης
  • Έρπης
  • Γρίπη

 

Ποιοι έχουν τις περισσότερες πιθανότητες να παρουσιάσουν κάποια έλλειψη;

Καθώς δεν αποτελεί απαραίτητο θρεπτικό συστατικό, δεν υπάρχει και κατάσταση έλλειψης

Συνήθης δοσολογία

Η συνηθισμένη δοσολογία για ενήλικες είναι 4-6 ταμπλέτες των 500mg την ημέρα. Η δοσολογία για παιδιά 1-3 ταμπλέτες την ημέρα.

Παρενέργειες

Η σπιρουλίνα είναι ένα φυσικό προιόν και φυσιολογικά δεν προκαλεί προβλήματα στο σώμα. Ωστόσο κάποιοι άνθρωποι μπορεί να έχουν κάποια από τα ακόλουθα συμπτώματα , όταν πάρουν σπιρουλίνα: μικρή ζαλάδα. (Αν αυτό συμβεί, πάρτε λιγότερη σπιρουλίνα. Αν τα συμπτώματα δεν βελτιωθούν, σταματήστε να λαμβάνετε σπιρουλίνα), στομαχόπονο, ναυτία, διάρροια, αλλεργικές αντιδράσεις, όπως εξανθήματα , κνίδωση και δυσκολία στην αναπνοή. Έγκυες ή θηλάζουσες γυναίκες πρέπει να συμβουλευτούν τον γιατρό τους πριν πάρουν σπιρουλίνα. Άνθρωποι που έχουν σοβαρές αλλεργίες στα φύκια δεν πρέπει να παίρνουν σπιρουλίνα. Άνθρωποι με αυτοάνοσα νοσήματα, όπως ρευματοειδή αρθρίτιδα , σκλήρυνση κατά πλάκας και λύκο να μην παίρνουν σπιρουλίνα, διότι μπορεί να διεγείρει το ανοσοποιητικό τους σύστημα και να χειροτερέψει την κατάσταση τους. Λόγω του υψηλού περιεχομένου της σε βιταμίνη Κ οι ασθενείς που λαμβάνουν αντιπηκτικά θα πρέπει να συμβουλευτούν τον γιατρό τους. Όπως όλες οι πλούσιες σε πρωτεΐνη τροφές, η σπιρουλίνα περιέχει το αμινοξύ φαινυλαλανίνη, που πρέπει να αποφεύγεται από τους ανθρώπους που πάσχουν από φαινυλκετονουρία.

Μερικά συμπληρώματα σπιρουλίνας μπορεί να είναι μολυσμένα με περιβαλλοντικές τοξίνες και βακτήρια. Γι’ αυτό τον λόγο αγοράζετε συμπληρώματα σπιρουλίνας από αξιόπιστες εταιρείες.