Επαινώντας τα δαμάσκηνα
Ο χυμός δαμάσκηνου είναι πιθανόν το πιο φθηνό και το λιγότερο δυσάρεστο καθαρτικό που διατίθεται τώρα. Στο κοντινό μας κατάστημα με υγιεινές τροφές, τα αποτελεσματικά βοτανικά καθαρτικά-η ρίζα από το ρήο, ο φλοιός από κασκάρα, η φλούδα και τα φύλλα από την κάσια και οι σπόροι και η φλούδα από το ψύλλιο, τα οποία πωλούνται ως ’’καθαρτικά’’-είναι το ίδιο φθηνά, αλλά δεν έχουν τόσο ευχάριστη γεύση όσο το δαμάσκηνο.

Στο μεταξύ, ο Οργανισμός Τροφίμων και Φαρμάκων ενέκρινε εμπορικά καθαρτικά, πολλά από τα οποία περιέχουν κάσια, κασκάρα ή ψύλλιο, αλλά συγκριτικά είναι πιο ακριβά. Πολλοί χρησιμοποιούν δαμάσκηνο ως ’’καθαρτικό’’. Συνεπώς, γιατί ο Οργανισμός Τροφίμων και Φαρμάκων δεν επιτρέπει την αναγραφή τους στις ετικέτες;

Γεγονότα σχετικά με τις ίνες
Το λυπηρό είναι ότι οι περισσότεροι δεν θα χρειάζονταν καθαρτικό, βοτανικό ή άλλο, αν έτρωγαν σωστά. Οι γιατροί γνωρίζουν ότι μια διατροφή πλούσια σε ίνες ελέγχει τη δυσκοιλιότητα εμποδίζοντας διάφορα πράγματα να κινούνται προς το έντερο.

Το ακόλουθο είναι ένα πείραμα που σίγουρα θα σας δημιουργήσει πρόβλημα δυσκοιλιότητας: «αφαιρέστε από τη διατροφή σας όλα τα φρούτα, τα λαχανικά και τις τροφές ολικής αλέσεως που είναι πλούσια σε ίνες. Αντί για αυτά, να τρώτε πολύ κρέας, λιπαρά και γαλακτοκομικά προϊόντα». Δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι περίπου το 10% των ανθρώπων υποφέρουν από δυσκοιλιότητα, με τουλάχιστον 20% από τους ηλικιωμένους να παραπονιούνται για αυτό.

Όταν λέμε ότι η διατροφή σας μπορεί να ελέγξει τη δυσκοιλιότητα, δεν αναφερόμαστε μόνο στο χυμό δαμάσκηνου. Κάθε τροφή ολικής αλέσεως και κάθε φρούτο πλούσιο σε ίνες και κάθε λαχανικό βοηθά στην πρόληψη και την ανακούφιση από τη δυσκοιλιότητα. Στην παραδοσιακή Ιατρική, οι τροφές που αναγνωρίζονται ως καθαρτικές είναι τα αμύγδαλα, τα μήλα, το αβοκάντο, το κιχώριο, το ραδίκι, οι χουρμάδες, το αντίδι, τα σύκα, ο λιναρόσπορος, τα σταφύλια, το μάνγκο, η παπάγια, ο μαϊντανός, ο διόσπυρος, ο ανανάς, τα δαμάσκηνα, το ρήο, η σόγια, το κιτρινόσαρκο γουλί, το γογγύλι, το καρύδι και το νεροκάρδαμο. Εύκολα θα μπορέσετε να σκεφτείτε να φτιάξετε διάφορες σούπες και σαλάτες με οτιδήποτε προέρχεται από τη λίστα αυτήν.

Αν πάσχετε από δυσκοιλιότητα, το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να κάνετε είναι να αλλάξετε τη διατροφή σας στο «δύο φορές στο πέντε» τρώγοντας φρούτα και πέντε λαχανικά την ημέρα. Αν ακόμη είστε δυσκοίλιοι μετά από δύο ημέρες, δοκιμάστε να αυξήσετε την κατανάλωσή σας σε φρούτα και λαχανικά και παράλληλα να ελαττώσετε την κατανάλωση των τροφών που είναι χαμηλές σε ίνες, όπως είναι το κρέας και το επεξεργασμένο ψωμί. Επίσης, θα σας συνιστούσαμε να αποφεύγετε το τσάι, αν η δυσκοιλιότητα αποτελεί πρόβλημα για εσάς. Το τσάι είναι πλούσιο σε τανίνες και αυτός είναι ο λόγος που συνιστάται στη διάρροια. Οι τανίνες βοηθούν στη συνοχή των κοπράνων και συγκρατούν τις κινήσεις του εντέρου.

Οι χυμοί φρούτων και λαχανικών, επίσης, είναι αποτελεσματικοί, ιδιαίτερα εκείνοι που διατηρούν πολλές από τις ίνες τους. Φυσικά, ο χυμός από δαμάσκηνα είναι πρώτος στη λίστα, αλλά μερικοί υποστηρικτές των χυμών ισχυρίζονται ότι και ο χυμός ’’μήλο- αχλάδι’’ αποτελεί ένα ιδιαίτερα καλό καθαρτικό. Από τους χυμούς λαχανικών συνιστώνται ο χυμός από σπαράγγι και από πατάτα.
Μερικοί άνθρωποι, που τους αρέσει να φτιάχνουν χυμούς, χρησιμοποιούν μηχανές που αφαιρούν τις περισσότερες ίνες. Όταν πρόκειται να θεραπεύσουν τη δυσκοιλιότητά τους, η κίνηση αυτή είναι «λάθος», γιατί οι ίνες είναι ακριβώς αυτό που χρειάζονται.

Το πράσινο φαρμακείο για τη δυσκοιλιότητα!

Αρκετά βότανα μπορεί να βοηθήσουν στην πρόληψη και τη θεραπεία της δυσκοιλιότητας.

Λινάρι(Linum usitatissimum). O λιναρόσπορος ως ένα βοτανικό φάρμακο για τη δυσκοιλιότητα παίρνει έγκριση από την Επιτροπή Ε, (το σώμα των επιστημόνων που παρέχει συμβουλές για βοτανικές θεραπείες). Σας συνιστούμε την κατανάλωση από 1-3 κουταλάκια ολόκληρου ή λιωμένου λιναρόσπορου δύο ή τρεις φορές την ημέρα για τη χρόνια δυσκοιλιότητα.
Μια ιδιαίτερη προειδοποίηση: αν δοκιμάσετε τη συνταγή αυτή, βεβαιωθείτε ότι θα πιείτε και αρκετό νερό-τουλάχιστον οκτώ γεμάτα ποτήρια νερό την ημέρα-για να κάνετε όλο αυτόν τον όγκο να κινηθεί μέσα στο πεπτικό σας σύστημα.

Ψυλλόχορτο ή πλαντάγκο(Plantago ovata). Μικροί σπόροι ψυλλόχορτου περιέχουν μια ίνα που λέγετε γλοιός, που απορροφά σε μεγάλη ποσότητα υγρών μέσα στο υπογάστριο. Αυτό κάνει τους σπόρους να φουσκώσουν. Προσθέτουν όγκο στα κόπρανα και καθώς τα κόπρανα γίνονται πιο ογκώδη, πιέζονται στα τοιχώματα(του τμήματος εκείνου του παχέως εντέρου από το τυφλό μέχρι το τελευταίο τμήμα του που απολήγει στον πρωκτό,και οναμάζεται «κόλον»), προκαλώντας μυϊκές συσπάσεις, τις οποίες βιώνουμε, όταν είναι κάτι «επείγον». Το ψυλλόχορτο, είναι αρκετά δημοφιλές και η Επιτροπή Ε εγκρίνει την κατανάλωση από 3-10 κουταλάκια την ημέρα για τη χρόνια δυσκοιλιότητα.
Όπως συμβαίνει με τον λιναρόσπορο, το ψυλλόχορτο χρειάζεται νερό για να δράσει και, αν το πάρετε χωρίς νερό, μπορεί να φράξει τον πεπτικό σωλήνα.
Αν έχετε άσθμα, μην πάρετε αυτό το βότανο. Έχουν υπάρξει αρκετές αναφορές αλλεργικών αντιδράσεων στο ψυλλόχορτο, συμπεριλαμβανομένων κάποιων σοβαρών επεισοδίων με άσθμα, που προκλήθηκαν με την εισπνοή της σκόνης των σπόρων.
Θα πρέπει πάντοτε να προσέχετε πώς αντιδράτε στο βότανο αυτό, αν έχετε αλλεργίες. Αν τα αλλεργικά συμπτώματα εμφανιστούν αμέσως, μόλις το πάρετε, μην το χρησιμοποιήσετε ξανά!

Αλόη(Aloe vera, διάφορα είδη), ράμνος(Rhamnus cathaticus), κασκάρα(Rhamnus purshianus), φρανγκούλα(Frangula alnus) και κάσια(αλεξανδρινή χέννα)(Cassia senna). Όλα αυτά τα βότανα περιέχουν δυνατά καθαρτικά χημικά που λέγονται ανθρακινόνες. Με κάποιες επιφυλάξεις, η Επιτροπή Ε εγκρίνει όλα τα βότανα για τη θεραπεία της χρόνιας δυσκοιλιότητας.
Θα σας προτείναμε να δοκιμάσετε οποιοδήποτε από αυτά τα βότανα με ανθρακινόνες μόνο ως «ύστατη» λύση! Θα πρέπει να δοκιμάσετε να ακολουθήσετε μια διατροφή πλούσια σε ίνες και να καταναλώσετε άλλα πιο ήπια βότανα, πριν φτάσετε στο σημείο να πάρετε κάποιο από αυτά. Οποιοδήποτε βότανο περιέχει ανθρακινόνες μπορεί να είναι δυσάρεστα δυνατό.
Αν χρησιμοποιήσετε ράμνο, κασκάρα ή φρανγκούλα, τα οποία έχουν έναν φλοιό, να προτιμήσετε έναν ηλικιωμένο φλοιό. Οι ανθρακινόνες στον φρέσκο φλοιό μπορεί να ερεθίσουν την πεπτική οδό και να προκαλέσουν διάρροια με αίμα και εμετό.

Τα καθαρτικά με ανθρακινόνες δεν θα πρέπει να λαμβάνονται για μεγάλες χρονικές περιόδους ή κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και του θηλασμού. Αν πάρετε αυτά τα καθαρτικά για μεγάλα διαστήματα, μπορεί και να αποκτήσετε εξάρτηση από αυτά. Για αυτό πιστεύουμε ότι θα έπρεπε να αποτελούν το τελευταίο σας καταφύγιο!
Ελληνικός σανός(Trigonella foenum-graecum). Όπως το ψυλλόχορτο, οι σπόροι ελληνικού σανού περιέχουν το γλοιό που απορροφά τα υγρά. Αν χρησιμοποιείτε τέτοιους σπόρους, βεβαιωθείτε ότι πίνετε και αρκετό νερό για να μπορούν να προχωρήσουν. Και μη χρησιμοποιείτε περισσότερο από δύο κουταλάκια τη φορά, καθώς περισσότερα μπορεί να προκαλέσουν κοιλιακές διαταραχές.

Ρήο το φαρμακευτικό-ραβέντι(Rheum officinale). Μας αρέσει αυτή η συνταγή για ανακούφιση από τη δυσκοιλιότητα. Κάντε πουρέ τρία κοτσάνια από ρήο χωρίς τα φύλλα του. Προσθέστε ένα φλιτζάνι από χυμό μήλου, ένα τέταρτο από ξεφλουδισμένο λεμόνι και ένα κουταλάκι μέλι. Θα γίνει ένα πυκνό, στυφό ρόφημα που θα κάνει το θαύμα του.
Το ρήο περιέχει ένα φυσικό καθαρτικό χημικό περίπου ισοδύναμο με την κασκάρα και την κάσια. Έχει επίσης υψηλή περιεκτικότητα σε ίνες. Λάβετε, ωστόσο, υπόψη σας ότι, επειδή η καθαρτική του δράση μπορεί να είναι πολύ δυνατή, θα πρέπει, ίσως, να δοκιμάσετε κάποιες
άλλες μεθόδους πρώτα!